Monday, August 24, 2009

puasa yang indah.....



Ramadhan kareem.... alhamdullilah... berkesempatan juga aku berpuasa pada tahun ini... permualaan puasa disambut bersama keluarga di kampung... hati ini gembira sungguh... anak-anak ku pun sampai tak nak balik ke kl sebab syoknye duk kat kampung...
di saat bulan yang penuh keberkatan aku terkenang diawal usia berkahwinan ku dengan suami.. pada tahun pertama kami menyambut ramadhan adalah saat berjauhan... hanya berjumpa di hujung minggu sahaja.. bila dapat tahu suami ku akan pulang akan ku sambutnya di bus station Chini. keesokkan harinya baru kami akan pulang ke rumah ibubapa ku di kuantan.... Kuantan... indahnya kenangan di sana.. ayahku yang kerjanya sebagai peniaga tidak melepaskan peluangnya untuk berniaga di pasar ramadhan. seingat aku antara banyak2 tempat ayahku dapat tempat, ayahku memilih untuk dia jaga di PARAM(singkatan pasar ramadhan)kat ngan masjid besar kuantan (padang MPK). pada masa itu aku agak segan dengan suamiku dimana persediaan berbuka puasa bagi keluarga kami agak tidak sesempurna orang lain.. di mana pada awalnya kami bawak balik lauk dan berbuka tanpa ibu bapa oleh kerana mereka berbuka di param. di ringkaskan cerita, apabila melihat orang ramai yang berbuka di padang MPK siap bentang tikar macam berkelah kami pun joint skali berbuka di sana. aku lihat suami ku jenis SEMPOI maka aku pun hilang sedikit rase segan.
kenangan berbuka di kuantan tinggal kenangan... rindu sunguh aku kepada aboh...
sekarang ini, lain pula cara berbuka tetapi menu utama tetap ade... SUP TULANG AYAM..he...he.. he...
Nilai kali ini nilai sup tule aye....

No comments:

Post a Comment