Monday, September 7, 2009

banyak berkorban atau terkorban.....



salam.....
diam tak diam kita dah memasuki fasa ke 2 dalam bulan puasa iaitu fasa keampuanan..... tak tau lah... sejauh mana ibadah yang dilakukan.... semakin bertambah amalan ibadah atau semakin bertambah nafsu makan dan tidur....
sesekali bermonolog sendiri tentang tanggungjawab seorang isteri, ummi, guru, pelajar dan juga hamba Allah...... tak terpikul rasenya... nak melayan nafsu perempuan lagi nak dekat2 raye ni.... kalau ikut logik...Dunia belake ....
aku bole terima semua tu.... tetapi kekadang manusia ini perlu ade perubahan yang ke arah positif... Islam mengalakkan kebersihan... tapi macam mana nak mengekalkan kebersihan tu? maknanya kena la ade kerjasama dalam proses menjaga kebersihan... bukannya duk mengeluh2... tetiba rumah, toilet, dapur 'bercahaya', rumput tetiba jadi pendek bersih daripada sebarang kotoran.... bagi yang berwang takkan jadi masalah.... panggil je orang datang bersihkan @pun ambik je bibik... sebenarnya itu bukan jalan penyelesaian.... itu hanya membantu... yang penting kesedaran. aku berkata ni pun untuk diri sendiri
kalau di luahkan banyaknya pengorbanan yang dilakukan terlalu banyak... TETAPI.... rujukan buku aku, macam biasa penulisan Pahrol menyedarkan aku.. Indahnya sanggup berkorban sebagai isteri dalam Islam ialah apabila KEIKHLASAN membatasi segalanya, Allah akan bayar CASH .. tetapi sekiranya terkorban di mana mengungkit, mengharapkan balasan, mencemuh malah mengeluh sekalipun dalam menguruskan urusan, maka sia-sialah segala perbuatan yang mana boleh dianggap ibadah ini....
Nilai hati nilai diri...
P/s: aku juga manusia (wanita)
nampak emas nak emas, nampak sofa nak sofa, pagar rumah org tu cantik, nak jugak.... aku petik lagi kata2 suami aku... nak sume tu nung tunggu kat syurga.....
ape nilai nye ye?.....

No comments:

Post a Comment